Pneumokokken vaccinatie

De pneumokokkenprik beschermt u tegen het krijgen van ziekten die worden veroorzaakt door pneumokokken. Dit najaar (2023) komen mensen van 63 tot en met 66 jaar (geboren vanaf 1-1-1957 tot en met 31-12-1960) in aanmerking voor een gratis vaccinatie. De pneumokokkenprik werkt vijf jaar.

Waarom een pneumokokkenprik?
Mensen van 60 jaar en ouder kunnen sneller en erger ziek worden van pneumokokken. Uw afweer wordt slechter als u ouder wordt. U kunt een ernstige ziekte krijgen zoals een longontsteking.

De bacteriën zitten bij veel mensen in de neus en keel, zonder dat ze er zelf ziek van worden.

Door niezen en hoesten komen de bacteriën in de lucht.
U kunt ze inademen en er ziek van worden. Vooral als uw afweer minder goed is.
De gevolgen kunnen ernstig zijn:

U kunt onder andere longontsteking krijgen.
Andere veel voorkomende pneumokokkenziekten zijn hersenvliesontsteking en bloedvergiftiging.
Na ziekte door pneumokokken kan uw gezondheid minder goed blijven.
U heeft kans op eerder overlijden.
De prik maakt de kans kleiner dat u ziek wordt door pneumokokken. Er zijn ruim 90 typen pneumokokken. In het vaccin zitten de 23 typen waarvan mensen van 60 jaar en ouder het vaakst ziek worden.

Kleine kinderen krijgen ook een vaccinatie tegen pneumokokken. Dat vaccin bevat minder types dan het vaccin waarmee ouderen worden gevaccineerd.

Na vaccinatie heeft u minder kans om ziek te worden. Als iedereen zich zou laten vaccineren kunnen we per jaar ongeveer 850 van de 6.000 ziekenhuisopnames en 140 van de 900 sterfgevallen voorkomen.